Skip to main content

Molla Nasraddinna ämälje

Molla Nasraddin hämmaše ģam ejxhi ıxha. Gejdni insanaaršee mana aldamıš haʼas ıkkıjkın, amma äxï deš. Amma sa jäqqej mana aldamıš ıxhana.

    Sa jiğılj žavan gadebišee Molla Nasraddinna ämälje qöqäs sa bahna tʼabal haaʼa vuxha. Ikkıjkınijn ämälje žuni xıljelje qööqäs. Bazarni jiğılj Molla Nasraddin ämäljekva kar ališšes bazarejqa üqqä ejxhi. Šeni gadebišee ina busamıš haʼa. Bazarejqa hirxhır Molla Nasraddinee lazımın kar-mar ališšı ämäljelqa alidxhı xulabbı jïqʼalqa adqı ämälje hootʼal sakʼı xaaqa älhäänģä, gadjebišdi sanģvee ejhen:

“Hanbaz, zı Molla Nasraddinik qijna aaqʼır manģuni ämäljeni kalljejlje salban qakkjavhu jizdi vukʼljelqa qaljebčes. Ğu ekʼra qarı ämälje haʼavku čʼalagaqa hoora. Molla Nasraddinikana iš zıžab ģavžesda.”

    Gadjebišda sa gozet haʼa iljojzar šenasa ekʼra Molla Nasraddinni qijna arqʼır javašba ämäljeni kalljejlje salban ģakkebču žuni vukʼljelqa qaljebačči gojnje xhinnje hanbazılqa him haaʼa. Hambazee ämälje haʼavku čʼalagaqa ičʼujnģä qʼörʼesdi hanbazee ģel adqı cʼıcʼexhe gijğal. Molla Nasraddinee “čoh-čoh” ejhe salban cʼıcʼaʼa, ämälje qidjaäna, jïqʼalqa sakʼı iljakka salbanej ämäljeni avazej sa gadevor. 

“Jaa Ghiniš, hajin hižonje zakʼlje ģeženva.” ivho. 

    Gadejkje qijghan:

“Xıdıl, ğu häššunje, jizda ämälje njavxha?”

    Gadee ejhen:

“Žan dajij, kʼırı hilje, zı dakkina-jedina sa dix vorna. Zaqad xädda njahäqʼın išbı ıxha. Dakkiqa-jediqa kʼırı gjaqqı deš, manbišdi aqʼvjejqa sakʼı, ejhen haʼu deš. Manbišee zakje ämälje qivxheževa Ghinišikje diljag hedqı. Ämälje qivxhajka, vukku bazarej massa hivo. Ärajlje xäbba vaxt abkʼınijlje qijğa, dakkina-jedina zalqa jazux abı, Allahılqa jalvarmıš vuxha, hajna, mer zı insanni sifatejqa qarı. Häšde vakʼlje acʼa, dajij, zı jiğni ixtijarej vorna, ıkkanxhe ģajke jizdi dakkisqa-jedisqa älhääs, dekkanxhe, vas ıkkanan heʼe.”

    Molla Nasraddinee ejhen:

“Žan xıdıl, vakje ämälje qivxhajnģä zı alivšu. Xäbba išljemiš havʼu. Xev jïqʼda alidxhına, gjootana vaxtıb vuxhana. Manbı bağıš heʼe. Hoora, uğurxhen, ģijnijlje qijğa dakkiqa-jediqa jugda kʼırı gjaqqe, aqʼvejqa simijkʼal, ivhojn heʼe.”

    Gade sağol ivho ekʼra-ekʼra čʼalagani hanbazasqa ajkʼan. Molla Nasraddinır kor-pašmanra žuni xaaqa ajkʼan. Ärajlje sa ülžum vaxtan ajkʼan. Gadebišee šena ämälje massa hivljes bazarejqa vukkekka. Mani jiğılj Molla Nasraddinır ämälje alivšes bazarejqa arajlje. Gadebišikʼlje ina ģaže, ämälje sa pajejk ajbtʼul tamaša vooxhi. Molla Nasraddin ämäljer massa hiljeni žigjejqa qarı iljakka šena žuna ämälje bazarej sa pajejk abtʼul iljobzur vob, amma mugljej insan dešor. Ämäljesqa djoljes qixha ejhen:

“Ej, xılijn kʼırıbınana, mer dakkini-jedini aqʼvejqanje savkʼı meb manbišee Ghinišilqa jalvarmıš vuxha vakje ämälje qavʼu. Ini zarbas zı aldamıšxhes deš, ğu alivšes deš.”

    Mebna ämälje alivšu ajkʼan. Molla Nasraddin arkʼınijka gadebiše’ šena ämälje massa hivo avajkʼan.

Jiqbišin foljklor

Comments

Popular posts from this blog

Ģïje

Sa mexxv vuxhana devxhana. Djunjejlj sa vobni dešdi xivej sa xärna avčij ıxhana. Žun dojid ıxhajn Kaʼali babajna dix Bajruljulij. Xiv mıs-mıkʼa qivxha. Sa čara avxu avčijlqa Bajruljulijlqa. Bajruljulij ekʼna avčij ıxha. Žuna gullje avhuna qootʼa vuxha djuzjba. Jiğ dešdi sa jiğılj, häfda dešdi sa häfdajlj harkʼınna kʼonaqa žuni tifangukva. Tifanguqad dexhajn čaxma. Ijkır, ijkır birdanba cʼibni kolej vuxdjovxuna ģïjejna bala ģavžu. Čaxma dešdi tifangukva mana givkʼuna. Xivejqa geljhaj havʼu. Xivna xärna kʼılna qortʼul bıkırba ģïjejna bala xivejqa qavaljes. Šavusse hižoojee aljatʼas äxäs šalalamiš ebxhe. Bıkırba ģïjejna bala xivejqa sa xädni attejqa savʼuna. Bajruljuljee ivhojn: “Xiveedın gırgın ģeljbı dešin gindarangbı, xhane dešin xädda kʼumkʼumbı saʼu, os dešin užağbı qahu, ģïjejna bala qooxhvaras. Kozelqa qʼıšod qiğičʼu, čurad žamaʼätın odxhunin. Axvijnıd qʼıšıkva sanad har nafasıs, žamaʼätıs bitʼalaʼijn. Žamaʼät mısvallijke hajnäxud Bajruljuljee ģattixhanaʼijn. Jiqbišin foljklor

Njaganijij Ģïje

Sa verığnani jiğılj Njaganij čini akkani ögijlj xulabbı vuxhnjelqa gidxhı iljobzur vuxha mäʼnij hookʼa. Mäʼnij hookʼamaa fıkırramiš vuxha: “Äljhääs zı čoljejqa xhıjiqa iljaakas jizdi Xhunašše-njaganijn jišin balabı äjxäränģä. Čoljejqab häsil vuxhjes xaaqa qavaljes.” Jäqqa Njaganijsqa Ģïje qizaaxı, manab čoljejqa čini kalamıqa iljaakas äljhää vuxha. Njaganijkʼlje Ģïje ģavžu ejhen:  “Hürmatnana Ģïje, näxübnje?”  Ģïjeb amma gjejb ötkamnana vuxha. Hürmatıkva salam hivljesdi žigej sadžu vukʼulj ģoobxhur ejhen: “Hižonje ğu Njaganij inäxüb čakba čoljej tʼabaljaʼa?” Njaganijn ejhen: “Zı ivijkaras qiğivčʼu.  “Ivijkaras?” Ģïjejn äqänajkva qijghan. “Amma mäxdüni žitʼani ģjelbišikva äqʼänjejqa älhääs deš.”  Ini žuvabbišikje Njaganij cimis qivxha. Mančis qʼabılj exhi ıxha deš čini ģel‘bišdi häkʼej mäxdün žuvabbı ejhenģä.  “Ğu fıkırramiš vooxhi jiğın, ģïjejn, ģeljbı jizınčilje ekʼda, jugda ģadajxhvan?” mančin Ģïjejkje qijghan.  “Hoʼo.” Ģïjejn ejhen.  “Vas vukkan d...

Sa misal. Sjojij Ģïje

Sa čʼalaga Sjo Ģïje xhinne išljemiš vooxhje vuxha. Man näxüdnje ıxha? Čʼalagıs sjo vukkan vuxha, amma maa sadžu ģïjejna vazijfa vuxha. Mančilj alla Sjojin gibğılna sjojna iš haaʼa, ģïjejn donnux aljatʼa.   Mana jugba išljemiš vooxhje vuxha. Gojnje acʼaxha hamani čʼalaga Ģïjejqab Sjojna vazijfa vobva. Sjojis qäl vuxha: «Mana hižo išnje vobna, zaʼïfna ģïje sjojin donnux aljatʼa?!» Čʼalagni xäbınbišilqa odkʼun. Aslanaar adı, kʼamissije. Sjojij Ģïje qodtʼulujnbı. — Ğu Sjonje vobna? — kʼamissijejn Ģïjejkje qidghın haʼu. — Hoʼo, zı Sjo vobna, — Ģïjejn žavab qivo kağızbı hagvu. — Zı vobna Sjo! — Sjojin qälıkva ivho. — Jiğın kağızbı?.. Nišni häkʼjej hïdžat haʼa, Sjo, inaa odkʼun vod — Ģïje! Mäxüd. Šu qijghanas mäʼna njaa vuxha?.. Nena mäʼna vuxhjes, kʼamissijej Aslanaaršin vazijfajlj Ämäljejr ıxha?!